onsdag, februari 03, 2010

Snö i växeln växeln resulterade i tågstopp

Snöade hela morgonen och på dagen. Tåget var i tid till Alingsås, men i Floda var det stopp. Konduktören ropade ut att det bara skulle ta fem minuter sedan skulle Banverket vara färdiga med sopning. Men tåget blev stående en halvtimme på spåret. Förskräckligt stressande när flexminutrarna tickar iväg. Sedan gick det i snigelfart till Göteborg eftersom tåget hamnade bakom ett lokaltåg. Hörde en läkare som ringde och bokade om tider för patientmöten och lärare som fick boka om lektioner. Tåget var ju fullt.
Medan jag stod och väntade på spårvagn träffade kom min pendlarkompis Katja.
-Men det är ju inte ditt fel om tåget står still en halvtimme på spåret. Annat hade det ju varit om du försovigt dig eller haft en festkväll och blivit sen? sa Katja.
-Ja det är sant, sa jag.
Måste ha en bra bok när sådant här trist händer. Stefan Einhorns bok "Konsten att vara snäll" är ganska bra. Det lönar sig att vara snäll och du mår bättre. När tåget är i väldigt god tid till Alingsås börjar jag ana att något inte står rätt till...

På bibliotket hämtade jag beställningar från bland gamla samlingarna. Upptäckte att jag hade fått en beställning borta i det mörka rummet som kallas Hum.Fack. Det var Mice and Men av John Steinbeck. Det gick relativt fort att hitta den. Då var det värre med en på juridik, en förordning. Lite isländsk språkvetenskap och en del gammal filosfi.
På eftermiddagen ställde jag upp böcker. I ett hörm vid Do-hyllan, psykologihyllan, satt en ung dam och åt något ur en Sia-glassförpackning. Jag sa naturligtvis ingenting, bara log och tänkte på gräddlikörglass.

Hemma plöjde jag fram med cykeln till Ica. Jag köpte yoghurt, grape, pasta och bröd för helgen.Dock glömde jag köpa kiwi.

Etiketter: