lördag, januari 30, 2010

Nya uppgifter för mig som bibliotekarie



Denna kalla vargavinter har det varit besvärlikt att tågpendla mellan Alingsås och Göteborg. Bara förseningar, trasiga tåg och rälsbrott.


Eftersom jag inne i en ny era i mitt krokiga liv som bibliotekarie tänkte jag prova Blogger igen ett tag, som byte i stället för Blogg.se .som jag haft i flera år. Det nya med mitt bibliotekariearbete är att jag börjat med Periodika. Det vill säga jag jobbar 50 procent med tidskrifter på Göteborgs universitetsbibliotek. Vad jag gör så regeistrerar jag mest utländska tidskrifter. Det känns ganska bra för jag har läst lite engelska, spanska, tyska, franska och ryska. Jag är ingen språkbegåvning men jag har i alla fall försökt lära mig dessa språk hyggligt. I min ålder tycker jag de flesta arbetsuppgifter är roliga.

50 procent arbetar jag med att ta fram böcker på bokvåningarna. Det är inte så enkelt som det låter för du klarar det inte utan att följa en karta. Det är miljoner böcker som finns i labyrinter av salar. Annorlunda böcker, inte de vanliga böckerna som går att köpa i pocketbokhandeln. I fredags kämpade jag länge med en gammal handskriven beställning i filosofi. Jag glömde bort att om jag fastnar med en beställning ska jag gå vidare med de övriga så personen i Rörposten, som sitter som spindeln i nätet och skickar ut beställningar, inte blir försenad.

Vinterbad i Boden för tio år sedan. Min fru kommer från boden. Då var det 17 grader kallt. När jag går i pension ska jag börja vinterbada på allvar.

Etiketter: